lørdag 7. april 2012

Jeg leser i april #2

En kopp kakao og en bok med handlingen som foregår om natten.

 

After dark av Haruki Murakami ★★★★


Nå har jeg lest tre romaner av Haruki Murakami: Norwegian Wood, 19Q4 (jeg står fortsatt i venteliste på biblioteket for den siste "del 3") og nå, After dark. Akkurat som i TV-serien 24 der hele handlingsforløpet foregår i løpet av tjuefire timer, foregår handlingen i After dark i løpet av en natt. Vi møter en overgriper som jobber med data om natten på et kontor. Han minner meg om hovedpersonen i American Psycho, uten at jeg har lest boken eller sett hele filmatiseringen. Grøss. Vi møter en hemmelighetsfull nittenåring som i stedet for å være hjemme og sove velger å sitte på kafeer om natten og lese. Vi møter søsteren hennes som sover hele tiden, og det med et ekkelt dryss av noe overnaturlig over det hele. Vi møter en ung jusstudent som spiller trombone i et jazzband. Vi møter en tidligere profesjonell kvinnebryter som jobber på et kjærlighetsmotell. Tilfeldighetene skal ha det til at noen av dem treffes denne natten.


Karakterene til Haruki har så mange fine personlige samtaler, det har de alltid i bøkene til Haruki virker det som. De virkelig lytter til hverandre og forteller hverandre alle slags historier både om de minste hverdagslige ting og store hendelser i livene deres. Det er vakkert slik Haruki beskriver det, det er fint, det er uvanlig. Hvorfor snakker vi ikke og lytter vi ikke til hverandre på den måten i virkeligheten? Det hadde vært noe. I After Dark snakker Haruki om dødsangst, om menneskelige relasjoner, om ensomheten (som alltid), om drømmer i søvnen og søvnen selv. Og midt i alt dette er det noe overnaturlig, noe ulogisk, noe som ikke stemmer, som ikke henger på grep. Det handler om å streife (alltid dette å gå og gå i bøkene til Haruki) rundt om natten, det handler om tilfeldigheter. Det er ingenting som egentlig skjer After dark, fortsatt leser jeg videre nysgjerrig som bare det. Haruki Murakami er god. Hvis du synes min noe uvanlige anmeldelse er kort kan jeg fortelle at det er After dark også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE