fredag 4. mai 2012

Jeg leser i mai #1

Soundtrack: Bjørk-Cover me


Ulva fra Huldretjernet av Willy Ulstad ★★

En venn som heter Svein, men som vi kaller Svenna anbefalte Ulva fra Huldretjernet for lenge siden og den har ligget i huskelista mi på biblioteket sin nettside helt til nå.


Jeg liker å lese om troll og huldre, jeg synes det er interessant. Helst vil jeg det skal være skummelt, med mye løping i skogen og noen som lusker og forfører og noen som plutselig forsvinner! Slike romaner vet jeg det finnes lite av. Ulva fra huldretjernet er en kjærlighetshistorie mellom en hulder som på merkverdig vis har overlevd siden middelalder fram til 1980-årene. Hun møter en mann og det er kjærlighet ved første blikk. Det er ikke bare en kjærlighetshistorie, det er også en del scienci fiction å finne her for de som liker slikt. Romanen handler om det å være annerledes og hvordan du kan leve med det. Det handler også om historien til hulderfolket. Det er en interessant nok historie til å være oppdiktet og språket i boka går an. Det er lettlest. Selv om jeg lengtet etter å bli ferdig med romanen, ble det ikke slik jeg trodde da slutten først kom, da ville jeg ha mer. Personlig tror jeg denne boka kom til ved at Willy Ulstad likte å fantasere om huldra i sene nattetider i senga som ung gutt, omringet av skogen, og da han ble godt voksen bestemte han seg for å putte sine erotiske tanker fra hodet og inn i en bok. Det som er morsomt er at Willy Ulstad kommer fra Inderøya i Nord-Trøndelag, noen mil unna hvor jeg er oppvokst og har bodd nesten hele livet. Det visste jeg ikke da jeg hentet boka på biblioteket. Romanen minner meg om en roman jeg leste i fjor, "Troll A lovestory" av den finske Johanna Sinisalo. De har den samme stemningen over seg med det erotiske, det ukjente, det hemmelige og det å bli forelsket i et skogvesen og prøve å skjule det i frykt for konsekvensene hvis det ble kjent. Hadde jeg ikke gitt bort Troll a lovestory til biblioteket, hadde jeg ikke puttet bøker jeg har lest i den hvite store kista etterpå, hadde jeg eid og ikke lånt Ulva fra huldretjernet på biblioteket, DA hadde disse to romanene skulle stått ved siden av hverandre i bokhylla. Sitat:
Blod dekket kroppen hennes som om det prøvde å skjule det som var hendt med henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama