torsdag 21. juni 2012

Jeg leser i juni #3

Novellesamlingen.

Jeg skal til Katnosa ikveld av Jan Wiese ★★★

Jan Wiese har utgitt to bøker han, den første er novellesamlingen her, den andre er romanen Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede (som er en av bøkene du kan vinne på fredag i sommer bokpakke konkurransen min her).

I denne novellesamlingen skriver Wiese om angst, en skitur, en reise til Polen som gir hovedpersonen assosiasjoner til barndommer og en mor eller far som skriver ett brev til en datter om det å bli voksen. Novellene inneholder så mange minner og tilbakeblikk og tiden flyter ut i et surrete hav. Da jeg leste fant jeg aldri rytmen, ikke at språket er hakkete, jeg klarte bare ikke å henge med. Jeg liker egentlig ikke disse novellene. Det er noveller som dette som gjør at jeg egentlig ikke liker korte historier i det hele tatt. Det er spesielt logikken i angsten som Wiese skriver om som jeg ikke forstår eller kjenner meg igjen i. Går Wiese så dypt i følelseslivet, er det derfor jeg ikke forstår? Han går dypt inn, forså å forenkle det på papiret så det er umulig å finne tankemønsteret bak ordene hans. Eller har Wiese rett og slett ikke peiling og skriver bare tull?

Selve boka, altså skriftstørrelsen inni, er behagelig å lese. Det er store og og ryddige bokstaver. En vennlig bok å plukke opp. Og novellen om han som er ut å går på ski, Budbringeren, og går seg bort, den er bra. Nå har jeg lest alt Jan Wiese har utgitt, det er tilfredsstillende. Ikke var det så vanskelig heller siden det bare er to bøker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama