mandag 30. juli 2012

Fuglebur, rapsplanter og visste du...

Visste du at bladene på en vanlig solsikke fordamper like mye vann pr. dag som et menneske gjør i form av svette? Det leste jeg i boken Plantenes hemmelige liv som jeg låner av C. Jeg måtte gå til innkjøp av flere planter da jeg leser den, det var ikke nok med de to kaktusene jeg har. Nå har jeg fire. Best liker jeg kaktuser, de dør liksom ikke de. Jeg blir så lei meg når plantene dør i fra meg, noe som vil skje før eller senere. Jeg tar det som et nederlag hver gang. Jeg har plassert en nyinnflyttet Crassula Mix på kjøkkenhylla sammen med en Ficus Microcapra Gin som jeg må skaffe en større potte til, den jeg fikk tak i (i oransje så klart, jeg er fortsatt hektet på fargen oransje, jeg har på meg min oransje strikket-genser samtidig som jeg skriver dette og på bordet ligger Antonio Lobo Antunes Hinsides Helvete og på omslaget brenner himmelen i rødt og oransje bak en soldat i jungelen) er for liten viser det seg. Ficus Micropacra hadde en så stor rumpe eller skal jeg si kraftige legger. Bilder!



Rapsplanter!! Slikt lager vi olje av. Nam nam. Jeg er glad i olje. Jeg synes det er kjekt.



Fugleburet mitt. Det brukte å henge fra taket i stua men jeg skallet i det flere ganger om dagen, så nå står den støtt på kjøkkenhylla




De to til venstre har nettopp flyttet inn. Er de ikke fine, jeg er glad i dem allerede jeg. Når jeg drar ut så setter jeg på NrkP3 (den eneste radiokanalen jeg lytter til, den enste radiokanalen uten reklame. Jeg hater reklame) til de på lavt nivå. Det står nemlig i boken Plantenes hemmelige liv at planter reagerer og oppfatter lyder. De liker musikk.



2 kommentarer:

  1. Haha, du er søt. Tror plantene dine er de heldigste i verden! Orkideer dør ikke så fort, de heller. Det er en blomst du burde teste! Det beste med de er at når de mister blomstene sine så får de nye blomster etter noen måneder og de blir som nye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg kjøpe MEG en orkide! Jeg har kjøpt to Orkideer i mitt liv, men aldri til meg selv. Hun ene jeg ga den til kastet den fordi den døde, men det hadde hun altså ikke trengt ;( Like greit at hun ikke vet hvor mye den kosta meg tror jeg...

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama