søndag 9. september 2012

Hva jeg låner fra biblioteket akkurat nå


Reisen til Nattens ende av Louis-Ferdinand Celine: Denne leser jeg akkurat nå, den har jeg også hatt liggende lengst. Jeg gikk over lånefristen, jeg lånte den over tre måneder(uten å ha begynt på den) og da går det ikke til å forlenge lånet over nettet selv lenger. Jeg dro på biblioteket og spurte om jeg kunne ha den enda lengre, bibliotekaren sa ja, hun spurte meg hva jeg brukte den til, jeg sa "jeg leser den bare vanlig, hihi?". Hun trodde sikkert jeg studerer litteratur. Nå har jeg endelig begynt på den, når jeg skriver dette(den andre september) har jeg kommet til side åtti en. Det er jeg stolt over, den er ordentlig tung å lese, ikke bare fordi skriften er så liten og sidene er så oransje(og jeg som brukte å like oransje), den er tung fordi den er kjedelig og fordi språket er så trått. Jeg skal klare det. Jeg leser den fordi Charles Bukowski nevnte den i et dikt.

Åtte prosent av ingenting av Etgar Keret: Denne leser jeg fordi jeg ganske enkelt skal lese alt Etgar Keret har gitt ut, både på engelsk og norsk. Denne måtte jeg fjernlåne. Jeg digger at vi kan bestille bøker fra andre bibliotek selv på nettet nå.

Det svarte puslespillet av Bruno. K Øijer: Denne har jeg lest, jeg fullførte den forrige søndag. Det er den eneste av Bruno som er oversatt fra svensk til norsk. JEG VIL HA MER. Denne leste jeg fordi jeg bestemte meg for å lese alt den norske dikteren Morten Wintervald har gitt ut, og det har jeg også, bortsett fra denne diktboken som han ikke har skrevet selv men har oversatt(ypperlig). Og nå vil jeg lese mer av Bruno Øijer(på norsk) men det går ikke, det er ikke mer, da må jeg lese på svensk og det har jeg ikke lyst til. Jeg skal ikke levere den inn til biblioteket riktig enda, jeg må først skrive om den i bloggen min(hei hei) og skrive av de fineste diktene og fragmentene i sitatboken min.

I am legend av Richard Matheson: Denne låner jeg fordi John Ajvide nevnte den i La de gamle drømmene dø. Den har jeg også fjernlånt (selv) fra et annet bibliotek. Det er en stund siden jeg har lest en bok på engelsk og det er en stund siden jeg har lest skrekk. Gleder meg. Jeg er spent.

The ladies of Grace Adieu av Susanna Clarke: Denne har jeg villet lese lenge og det er fordi forfatteren har skrevet en fantastisk tykk bok om to trollmenn, den eneste romanen hun har gitt ut bortsett fra denne novellesamlingen. Novellesamlingen er på engelsk da den ikke oversatt til norsk.

Pizzeria Kamikaze av Etgar Keret og Asaf Hanuka: Som sagt, jeg skal lese alt av Etgar Keret. Dette er en tegneserie og hvilken novelle den er basert på er jeg ikke sikker på selv om jeg har en sterk mistanke om at det er min favorittnovelle(i hele verden) og mer sier jeg ikke. Jeg bestemte meg for å lese flere tegneserier(og du verden det har jeg også gjort) etter å ha lest innlegget til Mari bak bloggen Flukten fra virkeligheten. Jeg leser det meste men tegneserier har ikke en gang streifet meg å plukke opp før jeg leste innlegget til Mari. Jeg fant to tegneseriebøker jeg hadde lyst til å lese, en jeg har lest(men fortsatt ikke skrevet om her inne) er en kjempe tykt(du aner ikke!) bok stappet med tegneserier inspirert av musikken til Tori Amos og denne her som jeg ikke har lest. Enda.

Mockingbird wish me luck av Charles Bukowski: Denne har jeg strengt tatt lest før(i år til og med) og jeg leser nesten aldri samme bok to ganger. Dette er en diktsamling og den leser jeg på nytt fordi den er bra, men det er ikke den egentlige grunnen, den egentlige grunnen er at Charles Bukowski nevne en bok og en forfatter i et dikt fra denne boken og jeg kjøpte boken(på ebay) som er nevnt MEN jeg skrev ikke ned hvilket dikt det var Charles nevnte boken i. Dette har irritert meg grenseløst. Derfor, og bare derfor leser jeg Mockingbird wish me luck på nytt, det er fordi jeg må, jeg måå finne det diktet der Be angry at the sun av Robinson Jeffers er nevnt. Hva har jeg lært at dette? Jeg har lært å være mer nøyaktig når jeg skriver ned tips fra andre forfattere i notatboken min. Jeg skal også skrive penere for skal jeg være ærlig er jeg ikke sikker på om jeg har kjøpt rett bok en gang fordi jeg har skrevet "Be lonely at the sun" noe jeg trodde var diktet forfatteren Jeffers er nevnt i men jeg fant raskt ut senere at Charles har ikke skrevet noe dikt med det navnet. Da må jeg har skrevet feil, jeg må ha ment å skrive "Be angry at the sun" som er boken jeg kjøpte fordi biblioteket ikke har den og jeg kan heller ikke fjernlåne den fra noen andre bibliotek.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE