onsdag 12. september 2012

Jeg har bare kjøpt to bøker i to tusen og tolv og jeg er så nysgjerrig på å SE hvor mange du har kjøpt

I år bestemte jeg meg for at jeg ikke fikk lov til å kjøpe noen bøker før jeg har lest alle de uleste jeg eier fra før. Dette prinsippet har jeg ikke fulgt, likevel har jeg klart meg veldig bra! Jeg har bare kjøpt to bøker i år og det er Be angry at the sun av Robinson Jeffers som er en diktsamling Bukowski har skrevet om i et dikt, jeg vet fortsatt ikke hvilket, og romanen Min Oskyld och Pearl Harbor, en bok av Charles Bukowski som jeg ikke fant ut om var oversatt til norsk og som jeg heller ikke fant ut hva het på engelsk. Da kjøpte jeg den ganske enkelt, noe jeg ikke hadde trengt for nå har jeg funnet det ut, den heter Nedenom og hjem på norsk og jeg vil mye heller lese den på norsk enn på svensk, derfor skal denne gies bort til en bruktbutikk. Ulest. Be angry at the sun har de ikke på noen bibliotek i Norge så den måtte jeg ha kjøpt om jeg ville lese den og Nedenom og hjem skal jeg låne på biblioteket. Bildet ville ganske enkelt ikke bli snudd riktig vei. Jeg er nysgjerrig på hvilke bøker andre har kjøpt i år, jeg vil se bilde av alle på en gang. Hvis noen leser dette ta gjerne utfordringen og si fra om innlegget du lager. Jeg vil se bokhaugen! Antagelig er den større en mine to små som jeg får plass til på fanget mitt.


Demeter bak bloggen Moonlight Reveries tok utfordringen!

16 kommentarer:

  1. Jeg har kjøpt et par på loppis, tror jeg, men ikke noe særlig mer. Eller jooo, har jo brukt mange flere tusen kroner på pensum. Det er bare fagbøker da, men det er jo bøker det også. Herregud, jeg grøsse litt når jeg tenker på hvor mange penger jeg har brukt på det der.

    SvarSlett
    Svar
    1. I morgen skal jeg kjøpe noen flere brukte, ikke på loppis men på biblioteksalg. De er allerede lagt av. Jeg fikk en bok av min søster og så selger biblioteket resten av bøkene i den serien akkurat nå så da tenker jeg at jeg kan like så godt bruke en femtilapp på de. Tror jeg. Jeg har ikke helt bestemt meg. Jeg vil egentlig ikke, men så er de lagt av allerede. Nei, jeg skal ikke kjøpe dem. Tror jeg. Ahhh.....!

      Slett
  2. Jeg tror ikke jeg tør å begynne å telle engang... Jeg har abonnement hos lydbokhandelen Audible, så jeg kjøper 12 lydbøker i året der, eldstemann får en og annen bok gjennom Barnas bokklubb. I tillegg har jeg handlet hos ebok.no, the book depostiory og amazon(her har jeg kjøpt bøker til Kindle'n min). Bare hos TBD har jeg kjøpt 22 bøker så langt i år, tror ikke jeg tør å telle lenger! Det er jo så rimelig, kremt, kremt, blir kanskje ikke fullt så rimelig når antallet blir så høyt. Jeg lider av redsel for å gå glipp av noe eller å glemme hva boken jeg hadde så lyst på akkurat da het :/

    Neste år skal jeg lese bøker jeg har stående. Forsøke å være litt strengere med meg selv, det er ikke godt for verken økonomien eller plassen... Flaut egentlig når jeg tenker på det.

    SvarSlett
    Svar
    1. The Book Depostiory handler jeg også hos når jeg skal kjøpe engelskebøker. Der er det rimelig ja også er det gratis frakt, noe som er helt fantastisk for det er helt sykt dyrt med den tollen..

      Du verden, på en side er det kjempe fint du støtter bok-industrien! Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke bruker mer penger på litteratur og støtter forfatterne. På en annen side kan jeg forstå at det blir mye penger i lengden og at det kan bli trangt i hyllene.

      Etter å ha lest svarene deres slår det meg at det er litt tabu for en bokelsker å si hvor mange bøker en har kjøpt. Det blir det samme som å spørre noen hvor mye de tjener i året, det er jo frekt! Eller å spørre noen hvor ofte de drar til frisøren eller...Slikt spør man bare ikke om. Dette tenkte jeg overhodet ikke på da jeg skrev innlegget og nå er jeg en anelse flau her.

      Slett
    2. Og at du planlegger å lese mange av bøkene du har i hylla neste år høres jo kjempe bra ut! Har en del stående jeg også nå, et fuglebur fult av bøker faktisk. Jeg samlet alle de uleste inni der, hehe. Jeg skal lese flere av bøkene en venn har anbefalt meg og de jeg låner på biblioteket akkurat nå før jeg begynner på de jeg eier. Jeg har en liste og den følger jeg til punkt og prikke, hehe.

      Slett
  3. Hmmm....tør jeg egentlig tenke på det? Du har jo vært veldig flink! Jeg har hatt nyttårsforsett to år på rad om å ikke kjøpe nye bøker, før jeg har lest de jeg har i bokhylla....det har ikke gått så bra, hehe. Jeg får se om jeg har nerver til å innse hvor mye penger jeg har brukt på bøker, så får vi se.....:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være tankevekkende og forhåpentlig ha en positiv virking å få en oversikt? Jeg prøvde på ingen måte å få folk til å kjøpe mindre bøker da jeg laget dette innlegget eller gjøre folk forlegne, hehe. Men som jeg skrev til Mari lengre opp så tror jeg at hvor mye penger, eller hvor mange bøker man kjøper litt tabu for en bokelsker. Man spør da ikke noen om hvor mye bilen deres kostet, hehe. Jeg fikk en liten tankevekker. Jeg kommer til å skrive et innlegg der jeg tar opp temaet; "er hvor mye bøker vi bokelskere kjøper tabu?"

      Slett
  4. At du bestemte deg for å lese de bøkene du allerede har før du kjøper nye er en god idé, det er alltid noen som ligger eller står uleste i bokhyllen og kjøper en flere forblir de som oftest stående der. I alle fall er det min erfaring, og jeg aner rett og slett ikke hvor mange bøker jeg har kjøpt i år. Og så har jeg begynt på førskolelærerutdanningen, selvsagt ble det enda flere bøker. Skjønt, de jeg har kjøpt inn er bare en brøkdel av det totale pensum! Ofte låner jeg på biblioteket, men så liker jeg godt å ha boken til eie. Skal se om jeg får tatt et bilde i løpet av de neste dagene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende, jeg skal følge med! Det kan være greit for sin egen del og samle dem og få en oversikt. Kanskje finner man noen man hadde glemt!

      Slett
  5. Øh... hmmm... altså...Forventes det at jeg skal ha oversikt over sånt...? Jeg ser at jeg har blogget om 18 bokkjøp, dessuten har jeg bestilt to de siste par ukene. Et kjapt søk i eposten avslører ytterligere ti bestillinbger i løpet av året, og jeg har sikkert noen impulskjøp jeg har glemt.

    Og alt dette før bokmessen i Göteborg om en uke og en lang helg til Stockholm (svenske PocketShop er min trofaste venn...), samt eventuelle lopemarkeder.

    Kan vi snakke om noe annet nå...?

    SvarSlett
    Svar
    1. He he he! Nå måtte jeg le høyt! Uff, det var virkelig ikke meningen å få andre bokelskere der ute til å svette av innlegget mitt, men jeg tror at det er akkurat det jeg har gjort! Jeg kan fortelle at her en dag kjøpte jeg fire bøker på biblioteks-salg og SEKS bøker på Norli da hovedgaten i byen min hadde Siesta og alle butikkene vår åpne til elleve med salg og diverse. Og dette kjøpte jeg på en og samme dag. Nå har jeg kjøpt 12 bøker i år altså. Sukk. Jeg som var så flink.

      Slett
    2. Ja, nå kan vi snakke om noe annet, he he!

      Slett
  6. Hahaha, det tør jeg ikke tenke på en gang. :P Ikke at jeg har oversikt, heller. Men jeg abonnerer på Audible, så det er 12 lydbøker i året bare der. Også har det jo blitt to semestre med pensum, i tillegg til at jeg har kjøpt og gitt bort bøker i gave (det teller ikke). For ikke å snakke om store mengder anmeldereksemplarer og bøker jeg har fått i gave (det teller strengt tatt heller ikke, synes jeg). Nei, jeg har ikke egentlig peiling, jeg, hvor stor den haugen hadde blitt. Vil ikke tenke på det, heller... I allefall ikke si det høyt. :) Heldigvis er jeg knallgod på å finne bøker billig rundt omkring. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gikk fra å ha kjøpt bare to (og vært super flink!) til å ha kjøpt tolv (jeg kjøpte ti på en dag! denne uken!) i år. Så nå forstår jeg hvorfor dere ikke ville snakke om mengde bøker dere har kjøpt. Bøker du har fått i gaver og slikt telles så klart ikke, det er jeg enig i!

      Slett
  7. Oi, eg har verkeleg ikkje oversikt over kva eg har kjøpt i år og kva eg har kjøpt tidlegare år. Eg må tenke meg litt om og sjå etter om eg har god nok orden til å svare på denne utfordringa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy, du får si fra om du finner 'orden' og legger ut et innlegg om tema! Jeg var jo så flink så flink, men på bare en dag sviktet jeg totalt. Jeg skal legge ut et 'synde' innlegg til uken nå med bilde av alle jeg har kjøpt til sammens nå. Tenker å legge ved de jeg har fått i gaver også så er alle fra 2012 samlet :-)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama