tirsdag 11. september 2012

Noen romaner inneholder flere gode sitater enn andre


Som du helt sikkert har fått med deg holder jeg på å slite meg gjennom romanen Reisen til nattens ende. Det går nesten ikke en side uten at jeg må strekke meg etter klistrelappene og markere et sitat.




Det får meg til å tenke på den gangen jeg leste Store Forventninger av Charles Dickens. Det var ikke måte på sitater som måtte skrives opp. Det var ikke morsomt lenger, det var et jævla slit. Jeg er fryktelig glad i sitat, det er litt som mat for meg det, det er brennstoff. Finner jeg et godt sitat eller dikt så lever jeg på de ordene i flere dager, jeg bærer de i meg, tenker på dem, trøster meg med det, ler av dem.

6 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen, bare at jeg er så "slem" at jeg bruker eselører...kremt. Men nederst på siden da. Noen bøker føler jeg er et eneste langt sitat. Hver bokstav og hvert ord er så bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Noen bøker føler jeg er et eneste langt sitat. Hver bokstav og hvert ord er så bra" Jeg også, det er ofte de bøkene som blir en favoritt :-)

      Hvis jeg er tom for klistrelapper så kan jeg finne å på å bruke eselører jeg også, det eneste ulempen er at jeg ikke vil "slite" på biblioteket sine bøker, mine egne bøker har det ingenting å si med. Det skal vises at bøker er lest og når jeg ser en ordentlig slitt og lest bok blir jeg glad. Det hender at jeg finner både en, to og tre sitater på samme side og da er ikke eselører spesielt praktisk.

      Slett
  2. Så lurt å bruke merkelapper:) Bruker å skrive de ned, men da bruker man jo litt dyrbar tid:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er super snedig med de lappene! Mindre slitasje på bøkene jeg låner på biblioteket så i motsetning til eselører får jeg markert akkurat der sitatet ligger og slipper å lete meg gjennom hele siden for å finne og huske hvilket sitat jeg liker så godt.

      Jeg skriver de alltid ned jeg også, som regel når jeg har lest hele boka. Kosestund med avskriving i sitatboken min og musikk i bakgrunnen. Det har blitt en fast greie etter endt lesning :p Etter rituale nærmest.

      Slett
  3. Så smart med de klistrelappene! Selv har jeg en hang til de gule lappene, men klistrer dem ikke inn. Skriver bare sidetall og omtrent hvor på siden sitatet er. Virker mer praktisk med klistrelapper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde rett og slett ikke klart meg uten klistrelappene, jeg har blitt helt avhengig av de. Jeg skulle kjøpe meg flere i dag da jeg var på kjøpesenteret men jeg glemte det helt. Super praktisk ja ;-D

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama