tirsdag 11. desember 2012

BOKEN PÅ VENT #3

Tirsdagsutfordringen Boken på vent er det leseuglen Beathe som står bak.


Akkurat som novellesamlingen Indianarar fant jeg også romanen Sjelens herre i en dumspter kastet av bok-kjeden Norli i byen min. På en grønn klistrelapp på fremsiden står det at den har kostet først 299,- så 89,- forså 83,- og til slutt ga de opp å selge den og kastet den like så godt. Idioter. Jeg føler ikke annet enn forakt for slikt. Kanskje like greit å miste papirboka?I en tidlig julegave har jeg fått en brukt Ipad. Den første som kom ut. Jeg gleder meg til å ta den i bruk. Alle engelske bøker jeg brukte å bestille fra The Book Depository skal fra nå av kjøpes som e-bøker. Men hva med grafiskeromanener og tykke tegneseriebøker jeg 'nettopp'(lest flere for første gang i år) har begynt å utforske? Slikt vil jeg ikke lese på skjerm. Hva med bruktboksalg og loppemarkeder, hva med lagersalg og nyankommede bøker av favorittforfattere som Lewis og Gavalda, hva med Den Vesle Vampyren-bøkene jeg leste som liten, hva med gamle, slitte pocket bøker funnet i kjellere til familie og venner av James Baldwin, en av de beste (i følge meg) men som få leser. Hva med dem? Det blir en spennende tid fremover. Hvilke bøker velger jeg å lese på brett, hvilke velger jeg å låne på biblioteket, hvilke velger jeg å kjøpe i butikken på papir? For en tid tilbake opprettet jeg en profil på Finn.no og la jeg ut bøkene i hyllen jeg har lest til salgs (jeg tar nesten aldri vare på bøker etter å ha lest de, unntak finnes, de som leses om igjen og om igjen som novellene til Edgar Keret og bøkene til Tolkien fordi han er kongen min selv om jeg er glad i vår alles Harald) og vet du hva, jeg trodde aldri jeg skulle få solgt de bøkene da de fleste av de er bøker jeg kjøpe på salg på biblioteket (!), en var svensk og noen hadde navnet mitt i seg. Jeg solgte de bare for en symbolsk latterlig sum (fem kroner, ti kroner, tyve kroner) da jeg var lei av å gi bøker jeg har elsket noen timer gratis til bruktbutikker. Og vet du hva (igjen) idag skal jeg sende en pakke på tre bøker og da har jeg bare en bok igjen å selge og det er Rop det fra berget av min kjære James Baldwin.

Det er håp.

Sjelens herre er skrevet av en polsk dame som heter Irene Nemirosky og jeg har lest at hun skriver stor litteratur dog noe trist. Polens historie er trist og forfatterne der fra har tross alt rett til å bære sorg. Nå skal jeg løpe en liten tur på tredemøllen med musikk på shuffle med Spotify på ørene, jeg skal dusje, jeg skal rydde, jeg skal dra på senteret (gruver meg) og kjøpe julegaver. Til mamma skal jeg kjøpe et forkle, kanskje finner jeg et med en elg eller ku på. Mamma har humor. Til stefar skal jeg kjøpe en pyjamasbukse for den jeg kjøpte til han i julegave sist (mange år siden) har blitt utslitt men det bryr ikke han seg om, han kaster aldri klær. Til E skal jeg kjøpe en genser og kanskje en rose for i dag har han bursdag. Kanskje vil han heller ha et par sokker (fordi jeg elsker å få sokker, det er kjedelig å bruke penger på slikt selv) eller godis. Jeg kunne kjøpt en slags kurv og fylt den med slikt som mannfolk trenger. Deoderant, sokker, potetgull. Nei, det blir for dyrt. En rose og noe godis eller noe får holde for slik er det å ha bursdag i desember. Trist men sant. Jeg skal på Polet og prøve å se meg klok på alkohol, hva drikker folk? Jeg drikker bare vin, nesten, og jeg er ikke nøye på hvilken vin. Til min andre søster, hun i midten vil jeg kjøpe en lampe som er en knallrosa flamingo med fargerik skjerm med masse blomster på. Hun har jeg ikke snakket med eller sett siden ellevte juni to tusen og elleve og vet ikke om jeg burde kjøpe en gave eller om hun i det hele tatt vil like den. Hun er ikke så nøye med tingene sine, hun er en rastløs sjel om legger alt hun eier på lager og drar fra festival til festival. Hun mister hele tiden mobilen sin og hun gir mye faen. Det er bare det at noen vil jeg kjøpe den lampa til fordi den var så kul men den koster tre hundre og jeg kan dermed ikke gi den til hvem som helst. Selv har jeg seks lamper fordelt på tre rom og trenger ikke flere.

16 kommentarer:

  1. Hehe...bokugla,det er meg det!Du er flink som ikke har en samlemani for alle slags bøker,jeg klarer ikke å gi bort eller låne vekk bøker for den saks skyld, får lettere abstinens om jeg låner bort en bok og det går lang tid før jeg får den igjen... hehe er litt rar sånn. Når det gjelder julegaver så er det ikke alltid like lett og vite hva en skal kjøpe og om mottakeren vil sette pris på det,jeg begynner å bli ferdig etter hvert og det er herlig. Npr det gjelder boken så er den totalt ukjent for meg og jeg ser frem til å høre hva du syntes om den når du har lest den. Kos deg på shoppingen i dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe!

      Hihi! Først skrev jeg lesehest men ombestemte meg da jeg ikke ville kalle noen hest, hea hea! Ugle var bedre :-D

      Jeg var sånn før, samlet og var svært engstelig når noen lånte. Nå har det heldigvis gått over men følelsen er all deles ikke borte, den er bare undertrykt. :p

      Slett
  2. Så bra/morsomt innlegg :-) Julegavekjøping kan være noe vanskelig!
    Jeg har ganske mange bøker, mesteparten har jeg allerede lest, noen av dem tilogmed flere ganger. Jeg tar meg noen skippertak innimellom og gir en eske her og en pose der til den lokale gjenbruks-butikken, og så låner jeg ut bøker jeg ikke får tilbake. Så sånn sett er det en naturlig avgang også, ikke bare "nye" bøker som kommer inn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg får panikk når jeg bruker mye penger på en gang. Godt å være hjemme igjen fra byen. To gaver til så er jeg jammen ferdig :-)

      Imponerende at du har lest nesten alle bøkene dine (og flere ganger også).

      Slett
  3. Jeg har solgt noen få bøker, selvhjelpsbøker, men har også gitt bort en del. I helga ryddet jeg bua, og ga tre kasser med bøker, mnage barnebøker, til Fretex. Men det er ikke lett å kvitte seg med bøker, men noen ganger må man bare..fordi det ikke er plass til alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var snilt av deg å gi bort så mange barnebøker, det ble vel Fretex glad for tenker jeg. Fint å gi til slike steder der pengene går til noe så godt. Vi har ikke Fretex her jeg bor, dessverre. Vondere enn å gi bort bøker synes jeg det er å gi bort filmer og CD-plater. Så jeg tror jeg forstår hvordan du har det. Det som er så snedig med Ipad er at da slipper jeg å tenke på at jeg må bære alle bøkene mine neste gang jeg flytter.

      Slett
    2. JA, det skjønner jeg..selv om det ike blir det samme med ebøker som papirbøker man kan ta frem å bla i.. Hvor blir det av ebøkene? Sletter du dem etterpå?

      Ja, jeg håper barn blir gladde for bøkene og at Fretex ikke priser dem for dyre..

      Slett
    3. Etter at de er lest lagrer jeg de på en ekstern hardisk :o) Plass til rimelig mye på de.

      Slett
  4. Bloggposten din var som en liten novelle i seg selv, jo. Merker jeg ble veldig nysgjerrig på å vite mer om livet ditt, akkurat slik man skal bli av en skikkelig god novelle:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Det var en deilig kommentar å finne <3

      Slett
  5. Tenk å kaste bøker! They'll go straight to hell! Men det var bra du fant dem, og det blir spennende å se hvilke bøker du leser på skjerm og hvilke du foretrekker i papirutgave.
    Hvordan gikk det med julegavekjøpene? Selv har jeg ikke startet en gang...men satser på en intensiv økt på lørdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk fint med julegavekjøpene med det ble ikke som jeg hadde planlagt (det blir aldri det). Til min rastløse søster handlet jeg en rød lebestift med tilhørende 'lipliner' (for alle musikkglade jenter må ha det synes jeg), øredobler som er skikkelig lange med fjær på som matcher hårfargen hennes og stilen og en stor plastikk-kopp med lokk til å holde kaffen varm når hun er på farta. Stefar får BÅDE en pysjamasbukse og en genser, E fikk bare en genser i bursdagsgave, lurer på om ikke den blir julegaven også.. Mamma fikk hele to forkle (en blå, en med masse ugler) pluss to kopphånduker, en gryte'klut' som er en plastikkgris som BITER kjelen når du løfter den (hæhæ) og to par øredobler da jeg syntes synd på hun som får så mye kjøkkenting. Jeg vil ikke hun skal tro jeg vil hun skal lage mat hele tiden. Oi, dette ble en lang tekst. Nå må jeg bare kjøpe to pakker til så er jeg ferdig.

      Slett
    2. Hehe, det blir sjeldent som planlagt! Jeg har som oftest laget en liste og skal jo følge den der jeg haster rundt i butikkene de siste dagene, og det ender alltid med at jeg har mye mer enn det som faktisk står på listen. Til ... fra julenissen, fra katten 1, fra katten 2...osv.
      Du har da fått kjøpt fine julegaver, herlig å være ferdig kan jeg tenke meg :)

      Slett
    3. Hihi, de kortene med 'fra katten' har jeg fått noen av og jeg synes det er såå kjekt hver gang :-D Jeg kom på at jeg må kjøpe en julegave til men det tror jeg faktisk ikke jeg har råd til så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Ordner seg alltid, hehe.

      Slett
    4. Ja, det ordner seg alltid for snille jenter ;)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama