onsdag 9. januar 2013

Chili con carne, Siriuses død og i dusjen er det varmt vann

Klokken er halv tolv en onsdag kveld.

I dag er jeg lykkelig.

Den femtende januar to tusen og elleve flyttet jeg inn i en liten leilighet på 33 kvadrat i en stor bygård midt i byen. Plassert midt i hovedgaten vår. I første etasje er Norli. På andre siden av gaten er Spar. Der handler jeg alt. Jeg har ikke førerkortet og er ikke en av de som liker å bære matvarer. Så om jeg har vært på en annen matvarebutikk tidligere på dagen med handlelisten i lomma kjøper jeg ingenting der. Det venter jeg med til jeg kommer hjem og bare kan løpe på andre siden av gaten. Damene bak kassen har sett meg trøtt, uten sminke, i kosebukse, i støvletter, blek, glad, stille og antagelig hoven etter å grått. De kjenner nok mine latterlige spisevaner bedre enn meg selv. I etasjen under bor S og K og jeg liker å vite at de er der. Den dagen de flytter.. det vil jeg ikke tenke på.

Leiligheten min består av tre rom som er ca like store. Soverom, kjøkken og stue. Jeg betaler bare 3400,- På fellesgangen er doen min som jeg ikke deler med noen. Det har hendt jeg har tissa i dusjen i fylla da jeg ikke har orket eller hælt å gå på den kalde gangen forså på den kalde doen på natta før jeg har lagt meg til å sove igjen. Hver gang jeg våkner neste dag blir jeg forferdet over meg selv og vasker hele badet med salmiakk. Alltid like overrasket over hvor stor en gris jeg tydeligvis er i fylla. På kjøkkenet er det en fiks skillevegg og bak den er dusjen min. I dusjen var det bare lunket vann. I to år. På toppen i fjerde etasje bor jeg, midt i byen, 'på loftet' kaller naboene det, også husverten, rørleggerne i samme bygning som har åpnet en bedrift ('der nede' kaller vi som bor her det) og politiet som med jevne melllomrom banker på til min kjælige nabo som alltid spør om å få låne lighter, men først velger de feil dør og hamrer på til meg, sier 'er han hjemme han som bor her på loftet'. Det er jo ikke et loft men det er jo på en måte et loft likevel. Selv kaller jeg det tårnet for det høres mer magisk ut.

I dag, etter mye mas i to år fra min side, mye gråt, mange treningsøkter (for å hæle å stå under vannet etterpå) har jeg fått varmt vann i dusjen. Jeg er lykkelig.

Jeg var også på Rema 1000 av alle steder og handlet matvarer til å lage Chili Con Carne. Jeg er sulten og det skal jeg lage nå. For første gang. På stereoen hører jeg den femte og beste Harry Potter-boka. Jeg har bare to plater igjen.Innimellom er det hakk i platene og jeg klikker og river meg forsiktig i håret. Fra da av skal jeg bruke Ordflyt.

Nå kan jeg stryke et gjøremål fra listen i tillegg til å legge til flere punkter:

  1. Ikke dø
  2. Slutte å spise godteri
  3. Slutte å drikke brus 
  4. Bli deiligere (kropp og sinn)
  5. Skrive lister 
  6. Lese bøker
  7. Ikke smile så mye
  8. Være fullere oftere
  9. Ikke tenke så mye 
  10. Drit mer faen
  11. Bruke mye penger på å gå på kino. Hvilken film er ikke viktig.
  12. Kjøpe et par høye sko av Jeffrey Campbell
  13. Sitte mindre foran laptopen 
  14. Kjøpe en ny TV 
  15. Øvelseskjøre til bil minst en gang
  16. Være mindre deprimert 
  17. Møte opp til timene til psykologen 
  18. Være modig
  19. Se sesong to av Supernatural selv om det ikke faller i smak bare så folk kan slutte og anbefale det etter at jeg har sagt Sett det nå, slutt med det
  20. Ikke la mine psykiske lidelser og problemer være tabu i livet (altså ikke her inne men der ute i virkeligheten). Det er ikke mine svakheter men min styrke. Bruk det positivt.
  21. Mindre hemmeligholdelse mindre å tenke på
  22. Fortsette å være mitt sprudlende meg 
  23. Si til mamma jeg er glad i henne selv etter at hun har vært en dum gås 
  24. Unngå stefar. Nok nå
  25. Ikke ha dårlig samvittighet hele tiden
  26. Lese mer ute, mindre inne i leiligheten 
  27. Tvinge husvært til å fikse dusjen (mangler varmt vann). Nok nå.
  28. Lære meg å spille piano? 
  29. Strikk en 'hals'. Garnet og pinne har jeg allerede.
  30. Selge den svarte kommoden
  31. Mal ferdig kjøkkendøren og soveromsdøren
  32. Få naboen min kastet ut 
  33. Kyss mere og flere, klemme oftere. 
  34. Begynne på skolen igjen 
  35. Melde meg som frivilig på minst en festival
  36. Ta vare på alle kvitteringer og føre regnskap hver måned 
  37. Lage ostekake 
  38. Lage lapskaus 
  39. Legg ut alle bøkene jeg har lest (bortsett fra Etgar Keret og bibelen) fra bokhyllen til salgs på Finn.no. Også Lotr og Den mørke materien selv om de skal leses flere ganger.
  40. Få tak i ramme til verdenskartet på veggen 
  41. Få tak i en høy hylle til 'badet'. 
  42. Få de svindyre støvlettene reparert. 
Lastet ned gratis på mobilen. Genialt.

Kos. Fortatt jul på havet. Selv kunne jeg tenkt meg julelys på veggen
på soverommet eller i et tre i hjørne på stua. Året rundt.


11 kommentarer:

  1. Dette var litt av en bekjennelse! Og med så mange punkt på lista må du nok regne med at noe ikke blir gjort/oppfylt. Men lykke til uansett!

    SvarSlett
  2. Takk takk! Det har blitt like mye en huskeliste dette nå som en to-do-list. Flere av punktene er allerede gjort også er jo mange av de likt som jeg må gjøre hver dag, i hele år, og som ikke kan strykes ut før året er over. Det er godt å sette seg mål og ha noe å strekke seg etter!

    SvarSlett
  3. Gratulere med stryk (på listen)! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er skikkelig tilfredsstillende med den strykingen. Jeg blir rent ivrig kjenner jeg.

      Slett
  4. Varm dusj er virkelig uunnværlig! Det meste av sommern bor vi på setra. Da varmer vi vann på vedovnen, blander så det blir passe varmt, heller over i en slags tank som er koblet til en vannslange med dusjhodet, også tråkker vi i vei med fotpumpe for å få dusja! Veldig mye styr, men sikkert like tilfredsstillende som å kunne skru på krana og endelig få varmt vatn etter to år uten... Lykke til med resten av 'prosjektene'!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Skjerfet er straks strikket ferdig og kan strykes fra listen. Jeg tar ikke varmt vann for gitt nei. Super takknemlig for det nå. Høres fint ut å bo på Setra om sommeren da! Har dere Internett der eller har du blogg-pause i de månedene?

      Slett
  5. Svar
    1. Hurra mei rundt! Hadde ikke gjort noe om varmtvanns-tanken hadde vært større da men jeg sier meg fornøyd med den jeg ha. Litt miljøvennlig må jeg jo tross alt fortsatt være, hehe

      Slett
  6. Så fint at husverten endelig har ordnet varmt vann i dusjen, skulle bare mangle!

    Jeg også oppdaget gratis bøker på mobilen, genialt! Eller ihvertfall tror jeg det...hehe, jeg har lastet ned Les Misérables som jeg håper å lese litt på i løpet av året. Tror neppe jeg klarer å lese den før filmen kommer, til det er leselisten altfor lang! Men den er nå der :)
    Har du startet på Jane Eyre? Og hva følte du da Sirius døde? Selv syntes jeg det var helt forferdelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lyttet til Jane Eyre i senga til jeg sovner og i noen minutter når jeg våkner før jeg hæler meg opp av dyna. En god måte å sovne på og en fin start på dagen :-) Les Miserables ja! Så kult!

      Da Sirius døde hulket jeg! Jeg sørger rett og slett. Både da jeg leste boken og nå når jeg lyttet til den gråt jeg. Helt jævlig trist. Brutalt grep fra forfatteren.

      Slett
    2. Herlig!

      Ja, vi (jeg leste boken for ungene) ble rett og slett satt helt ut, kunne ikke tro at han faktisk døde! Vantro, er rette ordet...

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama