mandag 4. februar 2013

BØKER LEST I JANUAR

Soundtrack: Talkin' blues av Bob Marley.

Karen minner meg på at jeg er en stille fugl og hun har så rett. Januar er ferdig og her kommer en liste med alle bøkene jeg har opplevd i den første måneden i året to tusen og tretten. Månedsoppsummeringer jeg skriver vil fra nå av være inspirert av Haruhi. I tillegg vil jeg (som vanlig på bloggen) være inspirert av Kathleen. Januar har vært en lydbokmåned. Roen til å lese har jeg ikke funnet, det klør for mye i vingene, oppvasken frister mer og jeg er ofte sulten.

HARRY POTTER OG FØNIKSORDENEN av J.K. Rowling

Hørt på lydbok, lest for første gang i to tusen og ti. Dette er min favoritt av alle de syv bøkene i serien om Harry Potter.

HARRY POTTER OG HALVBLODSPRINSEN av J.K. Rowling

Hørt på lydbok, lest for første gang i to tusen og ti. Akkurat nå holder jeg på å lytte til den aller siste boka i serien.

JANE EYRE av Charlotte Bronte

Hørt på lydbok, lest for første gang i to tusen og tolv. Dette er en klassiker og klassikere må leses men mer enn å leses må Jane Eyre også gjenleses (eller høres). Jeg lyttet til den fordi Birthe leser den og akkurat som jeg liker å herme etter Haruhi og Kathleen liker jeg også å herme etter Birthe. Jane Eyre lyttet jeg til gratis på mobilen og laptopen med Ordflyt samtidig som jeg malte kjøkken og soveromsdøren min hvit og strikket mitt aller første skjerf.

BE ANGRY AT THE SUN av Robinson Jeffers

Endelig ferdig med denne. Den eneste boka jeg har lest i januar og i tillegg er den på engelsk og er en diktsamling. Jeg har skrevet om den her.


Statistikk

  • En mannlig forfatter, to kvinner. 
  • Kvinnene fra Europa og mannen fra Nord-Amerika, altså 3 engelske bøker og en amerikansk.
  • To terningkast 6, en terningkast 4 og en terningkast 2.
  • 3 lydbøker
  • 1 diktsamling
  • Hele 3 gjenlesninger, en forfatter jeg ikke lest noe av før nå.
  • 1 bok funnet frem fordi lest om i en annen blogg (Jane Eyre), 1 bok funnet frem fordi lest om i en annen bok (Be angry at the sun). 
  • 2 av bøkene er en barne og ungdomsbøker. 
  • 1 er en klassiker
  • 1 er fra min egen bokhylle, 1 fra Ordflyt og 2 fra biblioteket 
  • 1 utgitt attenhundretallet, 1 fra nittenhundretallet og 2 fra det tyvende århundret
  • 3 på norsk, 1 på engelsk
  • Beste bok er Harry Potter og føniksordenen, dårligste bok er Be angry at the sun. 


Ellers da

I januar tar jeg oppvasken flittig hver dag bare fordi det gir meg mulighet til å lytte til lydbok. Aldri har jeg hatt så mange rene kopper i skapet. Jeg har spist verdens beste tomatsuppe, mamma kalte meg en liten engel og S kalte meg verdens beste kattevakt. Jeg har lært meg å strikke og strikket ferdig en 'hals' og endelig fått varmt vann i dusjen etter å ha levd to år uten. Jeg har spist taco, laget chli con carne og vegansk kikert- og brokkoligrateng for første gang. Jeg har oversatt masse dikt av Robinson Jeffers forså å gi opp prosjektet, jeg har begynt å røyke igjen og avsluttet behandlingen min til psykolog. Det fungerer ikke. Jeg har bleket etterveksten og farget håret selv (som alltid) og tegnet S to ganger. Jeg har gitt bort stuebordet mitt gratis til noen jeg ikke vet hvem er. Nå er det kisten min som brukes som bord. Bort, bort med ting, jeg får fortsatt ikke puste. Jeg har kjøpt vaffeljern men orket ikke å lage vaffel. Jeg har malt de siste to dørene hvite og er ferdig med alle maleprosjektene i leiligheten. Den eksterne hardisken min har sluttet å fungere og jeg har dermed mistet alle bildene fra de tre siste årene. Det er ikke greit men det er ikke ille. De siste to årene har vært de minst begivenhetsløse årene i hele mitt liv. Jeg og søster tok oss en impuls dansesession på stuen, jeg klarer ikke å slutte å høre på Scream and shout og det har blitt løpesangen min i januar. Jeg har sett fem filmer der fire filmer av dem er Harry Potter-filmer og den fjerde har vært på 'Watchlist'en lenge og er en shortfilm. Den heter Hugo og jeg kjøpte, nedlastet og så den med Itunes. Alle HP-filmene eier jeg. Storesøster kom en gang med mat til meg da skapet var tomt og laget favorittsuppen min (currypasta, kokosmelk, grønnsaker og bønner) til meg. Mamma betalte strømregningen og lånte meg tusen kroner. Jeg vet ikke når jeg får til å betale de tilbake. Jeg stjal en pose rett i koppen kakao og en pose potetgull fra S. Jeg har kjøpt et par Jeffrey Campell-sko, hurra for Klarna-konto. Jeg har grått mer enn jeg har smilt. Fortsatt er tankene større enn livet og jeg sier oftere nei enn jeg sier ja. To avtaler har jeg ikke møtt opp og to ganger har jeg vært på 'fylla'. Tre tilbud har jeg takket nei til. Jeg er fortsatt like forvirret over hvilket klokkeslett man skal dra ut på byen og jeg lengter etter en oppskrift på livet. Jeg har drømt om Canada og sjøen som har fryst. Jeg har drømt om faren min to netter på rad og synes det er rart. Jeg savner den andre søsteren min og lengter etter flere konserter. Jeg har funnet veien til toppen av det populære fjellet i byen med utsikt over alt men kom meg ikke opp. Det var for glatt. Jeg skulle hørt på skiltet men nå vet jeg endelig hvor det er. Jeg ser frem til mindre snø og lengre dager så jeg kan klatre opp minst en gang i uka.






Ei lite jente på biblioteket. På hyllen der får ikke jeg plass.


Dette har jeg ikke gjort i januar.



16 kommentarer:

  1. Elise (Balansekunst, hihi)4. februar 2013 kl. 21:32

    Her kjæm spor. Vimsatte sikksakkspor i djupsnøen som ligg uttafor vinduet.

    Vart meget nyskjerrig på "Ordflyt", fungere det bra? E du fornøyd? Koste det peng å få hør bøkern? Prøvd å lesa litt på linken, men syns bestandig sånne nye ting e litt skummelt. (Hell mæ fremdeles te gode gamle iTunes og de få lydbøkern der, de gangan æ har slått på stortromma.)

    Forresten vil æ fortell at det e så fin lesning hærinn, synes det e arti å følg med på bøkern du skriv om, har løst te å ta fatt på mine egne lista. (Dem som e litt nedprioritert og ligg gjemt inni glemte notatbøker.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åååå, så koselig!!<3 Æ glømme aldri det små fotsporan i djupsnøen i innkjørsla vårres ein kald kveld da ingen va heim.

      Ordflyt fungere veldig bra. Nån bøker koste pæng men det e masse klassikera som e heelt gratis. Du laste ned programmet Ordflyt på bærre pc eller bærre mobil eller bægge deler, men først må du ordn ein konto og det e så klart gratis. Æ bruke Itunes te å last ned filma, suns det e kjekt sjøl om utvalge e sånn passe dårlig på gamle klassikera... Bruke bærre spotify te musikken, Itunes bærre kræsje Pcn min.

      Deilig å få så fine kommentara om bloggen, stor klæm på du :-D

      Slett
    2. Elise (Balansekunst, hihi)4. februar 2013 kl. 22:46

      Det hørtes veldig ut som et program som æ kan bli glad i, og få nånn nye inspæll te lydbøker. No for tida høre æ dem to æ har på ipoden om i gjen (for sikkert tiende gang) når æ e stuck på buss. Eller e redd for å bli reisesyk på toget. Glede mæ.

      Klemklem

      Slett
    3. No vart æ nsgjerrig på koss to du høre på :-) Håpe du finn nån fristende klassikera som fæll i smak :-)

      Slett
    4. Elise (Balansekunst, hihi)5. februar 2013 kl. 07:45

      "Jokeren" av Lars Saabye Christensen, den e laga av NRK og e vell egentlig et hørespæll når æ tenke mæ om, og "En grusom kvinnes bekjennelser" av Unni Lindell.

      Slett
    5. Hørespæll, lydbok,- samma det! Hihi. Æ har skikkelig gode minna fra å hør på hørespæll da æ va lita.

      Slett
  2. Hurra, du er tilbake! Fint innlegg! Du er fin du og:)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en normal månte med ups and downs.. :)

    Selv har jeg danset rundt i stua til scream and shout el. hva den heter uttalig ganger på full guffe når gubben ikkje har vært heime :P hehe
    Og koser meg med at det ikke er noe skjult kamera satt opp.. For jeg må jo se helt tåpelig ut i blant..

    Så kult du har lært deg og strikke.. Det har jeg altid hat lyst til og kunne :)

    Og 2 år uten varmt vann :O Wow.. Du fortjente det varme vannet da ass.. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten varmt vann.. Elsker varm dusj før legge tid.. El. når man nettopp har stått opp :D hehe

    Håper du får en kjempe fin månte i Februar :)
    Kos deg masse :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Skal gjøre så godt jeg kan :-D

      Ups and downs.. livet! Folk flest vil bare vise frem det gode som skjer og de fine øyeblikk. I lengden blir jeg så lei, slik er jo ikke livet, det er ikke realistisk! Det handler ikke om å være negativ- det handler om å være ekte og ærlig.

      I det siste har jeg begynt å leke ballerina i leiligheten med piruetter og veivende svanearmer. Jeg er 'litt' bekymret for åpne gardiner og kameraer, jeg VET jeg ser tåpelig ut. Men åå så deilig å strekke på seg etter flere timer med lesning!

      Dusjingen min har roet seg betraktelig. I begynnelsen dusjet jeg tre, fire ganger om dagen bare for jeg KUNNE. Nå gjør jeg som deg, morgen og kveld. Hihi.

      Kos deg masse, masse i februar du også!

      Slett
  4. Fint å kunne være til inspirasjon! Selv er jeg helt i villredde for hvordan jeg skal oppsummere lesningen min framover (og i det hele tatt for hvordan jeg skal blogge). Synes gode månedsinnlegg er så vanskelig å få til - men din miks funker veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. For se om jeg holder meg til denne metoden, føler det blir veldig mye informasjon i et innlegg.. Men sliter med å skille det ene fra det andre; alt hører jo sammen, flettet inn i hverandre.

      Slett
  5. Oj, når det klør for mye i vingene er lydbøker sikkert gode å ha. Jeg har ikke prøvd. Takk for tips! Skjønner godt at oppvasken lokker forresten, men ikke at røyken gjør det samme. Don't go into Klarna! Du kommer til å erfare at du skylder mer enn du lånte! Skoene er stilige da :D Å herme er fint, det er mye nyttig å finne ut av på den måten. Jane Eyre har jeg kommet lengre i, ikke så veldig, men Jane reiste til tanten som døde og er på vei til Thornfield igjen.

    (Phu, en kjapp men kompakt kommentar)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klarne er et 'godt' alternativ når man trenger nye klær når man ikke har pengene der og da.. Nei vet du, det er ingen unnskyldninger for Klarna-bruken min. Det er DUMT er det. Jeg visste det før jeg gjorde det, og jeg vet det enda. Still...

      Da har du kommet langt i Jane Eyre og har det mest spennende foran deg!

      Slett
    2. Ja, det er jo det - vi gjorde det for en stund siden og ble så irritert etter å ha betalt noen måneder for beløpet gikk ikke ned.

      Tror jeg må lese litt om Jane senere i dag :)

      Slett
    3. Håper du koste deg med Jane Eyre!

      Skremmende at prisen ikke gikk ned, da tar de mye for lånet. Spørs om jeg ikke må prioritere å betale Klarna hardt fremover nå. Betale dobbelt av det jeg gjør nå. I can do it!

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama