torsdag 14. februar 2013

Jeg lærer meg ord jeg ikke kan fra American Gods av Neil Gaiman

Min oppsettelse med ord vil ingen ende ta. Det er smertefullt for meg å lese engelske bøker, likevel gjør jeg det. Denne listen er overhodet ikke interessant for noen andre enn meg selv og mitt oppheng i ord. Det du kan gjøre om du likevel insisterer på å pløye gjennom listen er å plukke ut dine fem favoritt ord fra lista eller skrive og kommentere de du heller ikke kunne (eller alle du faktisk kan om de er i mindretall, velg det som går raskest).

Morsommere enn å slå opp ordene jeg ikke kan i den fysiske ordboka og på nett, er å skrive inn ordet i Google forså søke på den måten at bilder dukker opp. Mye ekkelt kommer, mye morsomt og mye, mye dramatisk. Mitt oppheng har blitt en slags systematisk lek som begynte som en liten snøball og increased til en stor isball.

Caveat - Påminnelse
Plunge - Stupe
Aggrieved - Fornærmede
Incarceration - Fengsling
Grifter - En ikke-voldelig-kriminell eller svindler eller gambler
Noose - Løkka
Reprieve - Benåding
Commissary - Jeg vil kalle det en 'lager-butikk'
Battered - Ramponert
Furnaces - ovn
Oblong - avlang
Squint - myse. Det sier marsvin: 'squint squint squint'.
Cabbage - hodekål
Mantelpiece - peishyllen
Exclaimed - utbrøt
Ladled  - øste

8 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke:
    - Caveat
    - Aggrieved
    - Grifter
    - Noose
    - Reprieve
    - Commissary
    - Furnaces
    - Oblong
    - Ladled

    Sånn, nå følte jeg at jeg gjorde en innsats her;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjorde du, en strålende innsats! :-D Litt fint for meg at du heller ikke kunne Furnaces (ovn) og oblong (avlang), jeg ble litt sjokkert da jeg fant ut hva det var og at jeg ikke visste det.

      Slett
  2. Ojj.. der var det mange rare ord hehe

    Disse ordene kunne jeg:
    Plunge
    Incarceration
    Reprieve
    Battered
    Squint
    Cabbage
    Mantelpiece
    Exclaimed

    Og jeg som ellers følte meg kjempe flink til engelsk.. ble litt sjokka over orda da jeg først så de. hehe

    Men morsomt og legge merke til ordene nermere.. Gjør at vi husker dem bedre.. Fin øvelse i grunn..

    Lykke til må og lære deg flere ord :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Neil Gaiman skriver mye rart.. hehe

      Du kunne mange! Jeg trodde JEG var god i engelsk, men jeg er ikke noe videre talentfull. Det er skremmende at man hele livet kan gå rundt å tro man er dreven i noe forså å oppdaga at man sliter med en slags lettlest fantasi-bok.

      Takk, takk!

      Slett
  3. Jeg kunne ikke disse ordene(så takk for hjelpen :D):
    Caveat
    Grifter
    Commissary

    Språk er noe jeg alltid har vært glad i og jeg elsker å lære nye ord. Jeg lo forresten godt da du nevnte marsvinet thihi ;) Det er jo helt sant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du e dreven i engelsken, da! Hvem visste at marsvin snakker engelsk! :-D haha

      Slett
    2. Å ja, he he. Språkforståelsen er ikke så aller verst tror jeg selv da. Problemet kommer mer når jeg skal snakke engelsk. Da blir jeg bare skikkelig flau og stomlete. Jeg vet godt hva jeg vil si, men blir så ukomfortabel at alt går i stå når det skal ut av munnen.

      Slett
    3. Akkurat sånn er du nokk ikke alene om å føle vil jeg tro!

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama