onsdag 14. mai 2014

Kvinnfolk i litteraturen



Silje bak bloggen Siljes Skriblerier skriver:

I anledningen 8. mars tenkte jeg at det kunne være morsomt med en liten liste over kvinnelige karakterer fra bøker som jeg opplever som tøffe – på ulike måter

Enig, det er fint! Derfor hermer jeg. Her er en liste med jenter og kvinnfolk jeg synes er tøffe, uten at det har noe som helst med 8. mars å gjøre (og rekkefølgen er i rekkefølgen jeg leste bøkene, hurra for Bokelskere!):



  1. Mathilda i barneboka Matilda av Roald Dahl!
  2. Hermine i serien om Harry Potter av Joanne Jo Rowling (jeg liker karakterer som leser mye da det motiverer MEG til å lese! Hurra!).
  3. Katherine von Drachenberg i hennes noe dårlige biografi High Voltage Tattoo. En dag skal jeg kjøpe alle bøkene hun hittil har gitt ut om seg selv, ikke fordi de er bra, for det er de ikke; men! de minner meg på å tørre å være meg selv og følge lidenskapene mine.
  4. Karakteren Kate i Anna Gavaldas (hjerte) tykke roman Lykka er ein sjeldan fugl.
  5. Tora i triologien til Herbjørg Wassmo.
  6. Lyra i trilogien (og de andre to små bøkene) Det gyldne kompasset av Philip Pullman.
  7. Sookie Stackhouse i serien med samme navn av Charlaine Harris. Koser meg stort når jeg leser om Sookie, og jeg vil lese hele serien om igjen, alle bøkene på engelsk denne gangen. Men først må jeg få skaffet meg et nettbrett. Og si opp TV-boks-abonnementet mitt.
  8.  Arnhild Lauveng i hennes to biografiske sakprosabøker om psykiskhelse.
  9. Ann Heberlein i hennes biografiske bok Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve, fordi hun er så jævlig ærlig og rett frem og slår et slag for oss som har levd litt.
  10. Coraline i boka med samme navn av Neil Gaiman.
  11. Det er en karakter i den storslåtte romanen Det usynlige fjellet av Carolina De Robertis, som handler om tre kvinner i en familie, i tre generasjoner. Det er altså den siste jenta jeg virkelig liker uten at jeg har fått til å finne navnet hennes.
  12. Calliope i romanen Middlesex av Jeffrey Eugenides!
  13. Dikteren Sapho som levde for flere tusen år siden, som helst sikkert skrev om seg selv i diktene sine.
  14. Paloma i romanen Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery.
  15. Linnea Myhre i den biografiske boka Evig søndag.



2 kommentarer:

  1. Fint innlegg!
    Tror det er første gang jeg ikke har et i anledning denne viktige dagen :)

    SvarSlett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE