mandag 18. august 2014

HANGING HILL AV MO HAYDER - EN AV HAYDERS ALLER BESTE



Hun spente foten mot gulvlisten i den lille gangen og la all sin vekt mot døren. Ben svarte med å gjøre det samme på motsatt side. Det var stille en liten stund mens de konsentrerte seg om kampen. Så, etter litt nøling, fløy døren opp og Ben gikk inn, rak i ryggen, og så seg rundt som om han følte seg helt hjemme og var blitt invitert inn. «Jeg liker ikke dette. Det gjør jeg absolutt ikke.» 


Fra side 368.


Mo Hayder er en av mine favorittforfattere. Hun skriver krim og thrillere og holder aldri noe tilbake. Alt ekkelt og ufyselig noterer hun ned, uten tanke på leseren sin helse og velbefinnende. Hanging Hill er ikke en del av en serie, den står helt alene.

Boka leste jeg ut på få dager, jeg gledet meg til å plukke den opp, og jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg. Jeg hadde nesten ikke tid til å skrive notater underveis i lesningen som jeg vanligvis bruker. Jeg har lest så utrolig mange gode bøker på rad og rekke denne sommeren at jeg er i en lesehimmel. Helt til jeg nå, begynte å lese Haiene av Jens Bjørneboe og lesemotstanden er tilbake. Det er helt greit, det skal utfordre, hvis ikke føler jeg det nesten ikke er noe vits å lese. Mest er det språket, og en litt treg handling samt at seiling og båter ikke er min sterkeste side.

Hanging Hill er så utrolig nær å få terningkast fem av meg på Bokelsere. Det er slutten som ødelegger og jeg ender opp med å gi den terningkast fire. Handlingen er noe rotete som jeg har merket meg Hayders bøker alltid er. Det har sin sjarm når man ført har blitt glad i henne.

Det er spennende og jeg konkluderer med at Hanging Hill er en av Hayders aller beste til tross for den rare slutten. Jeg gleder meg til neste bok av Hayder jeg skal lese, jeg står i kø på biblioteket. Når jeg har lest den har jeg lest alle bøkene på årets leseliste. Hurra!


Hanging Hill av Mo Hayder
Utgitt på norsk første gang 2012
Denne utgaven i Gyldendal Krim 2013
Første gang utgitt i Bantam Press, Transworld Publishers, 2011
Oversatt av Torleif Sjøgren-Erichsen
ISBN 978-82-05-45788-1
Kilde: Lånt på biblioteket
431 Sider




2 kommentarer:

  1. Å, så bra at du synes denne er den beste! Jeg falt av lesingen av Mo Hayders bøker etter tre bøker fordi jeg syntes at bok 3 var dårligere enn de to første. Det hjelper meg til å fortsette når jeg vet at det kommer noe enda bedre etterhvert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne er vanskelig å legge fra seg altså. Siden den ikke er en del av en serie kan du jo hoppe over de andre og begynne på denne neste gang du skal lese Hayder ;-D

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE