onsdag 13. mai 2015

JOKEREN - MIN FØRSTE BOK AV LARS SAABYE CHRISTENSEN



Min utgave, jeg skannet fremsiden. Den har ikke
omslag, men tror den må ha hatt det en
gang. Finere slik da, lyseblå. 


Jeg hadde vært død i fem dager og følte meg i fin form. 


Fra side 16.



Jeg arvet boken Jokeren av stefaren min. Jeg hadde så klart hørt om Saabye men aldri lest noen bøker av ham. Jeg visste ikke hva jeg gikk til da jeg begynte på denne boken. Det er spennende med de bøkene som du antagelig ikke hadde lest om det ikke hadde vært for at du blir de gitt av noen du kjenner. En morgen finner hovedpersonen Hans Georg. Windelband Aftenposten utenfor døren sin. Han abonnerer ikke på noen avis. I dødsannonsene står det at han er død. Han ringer sin venn Slakteren. Han råder ham til å ta seg en ferie. Hans leier seg et rom rett opp i gaten mens han prøver å finne ut hvem som har iscenesatt hans død.



Å, livet mitt var som moderne kunst, kaos, kaos og masseprodusert. 


Fra side 71.



Forfatteren. Bildekilde. 
Hans har ingen dørskilt og ikke noe navn på postkassen sin. Han har ingen personlige eiendeler. Han er en mann i midten av tjueårene som begynner å bli tykk. Ingen familie og ingen nære venner. Han er et mysterium for oss. Mange svar får vi men likevel er han ikke lett å bli klok på. Det viser seg han er litt av en kampkjempe som kan å slå  fra seg og har flere knep i ermet. Og han er ikke dum. En joker. Som historien beveger seg fremover går det frem at han har en kriminell bakgrunn med fengsel og dop. Hans drar å ser på liket av seg selv. Heldigvis er det ikke ham. Liket er så og si ugjenkjennelig. Hvem har tatt hans sted? Og hvem har lagt ham der? Han graver og leter, prøver å komme til bunns i dritten. I mellomtiden er det noe med Slakteren, han er liksom alltid der, passer på han, spionerer på ham, vet alt. Mystisk.



Jeg kan ikke unngå å dra paralleller til en av de siste bøkene jeg leste: På vegne av venner. Det er en samling essay som handler om begravelser der ingen møter opp. Som begravelsen til Hans. Han har heller ingen venner eller familie. Om ikke det er nok er også denne bokens handling i Oslo og det er i en av de samme kirkene som nevnes i På vegne av venner som Hans begraves i. Hva er sjansen for at jeg leser disse to rett etter hverandre? Jævlig liten, for På vegne av venner snek seg frem i lesekøen på utspekulert vis og var på ingen måte planlagt å leses i år.



Lørdag forsvant og det ble søndag. Tok man tiden til hjelp, gikk den også. 

Fra side 114.



Jeg har ikke lest noe annet av Saabye, jeg kan ikke sammenligne eller uttale meg om dem. Men Jokeren er mørk. Beinsvart. Kaffesvart. Jeg elsker mørke bøker (Etgar Keret, min helt). Jeg elsker det tragikomiske, svart, mørk humor. Men Jokeren er for svart for meg. Den er trist. Det er hardt dopmiljø i Oslo i tiden historien beveger seg i. Det er vinter og kaldt og de som begynte som hippier og røykte gress har nå kommet så langt at de har gått over til hardere saker som sprøyter. Ensomhet og vennskap og kjærlighet som har gått tapt. Trist. Hele greia overrasker meg med å bli en krimroman. Det som begynner som en litt ustrukturert søken etter svar blir actionfylt og voldelig. Et lite, sart maleri av en bok blir en svart vegg med røde og grå fargeklatter dramatisk kastet på seg. Jeg likte begynnelsen bedre enn avslutningen. Språket er bra! Sykt bra! Saabye er kjempe morsom og knaller til med et særpreget og godt språk. Ikke minst er det korte og saklige setningen og det er jeg glad i (Etgar Keret, min helt). Et godt, lekent og fantasifullt alfabet. Det er annerledes fra noe jeg har lest før, og det er bra for jeg har lest mye (men langt fra nok).



Eplet faller ikke langt fra stammen. Men etterpå er det ingenting i veien for at det kan trille langt bort. 


Fra side 125.


Jeg har planlagt å lese to romaner til av Saabye i år: Blodets bånd og Sneglene. I følge en kilde på nettsiden Bokelskere.no dukker Hans opp i disse to. Andre bøker av Saabye jeg har på leselisten (men ikke skal lese i år) er Beatles, Amatøren, Modellen, Mann for sin katt og Masketblomstfamilien. Han har skrevet så mye!



Har du lest Jokeren? Har du lest noe annet av Saabye? Har du noen bøker av ham på leselista?



Jokeren av Lars Saabye Christensen
J. W. Cappelens Forlag a.s 1981
217 Sider
ISBN 82-02-04571-1
Kilde: Min egen
Roman



Mitt eget. Tok bilde mens jeg leste Jokeren. 



Jeg har også en:

SITATBLOGG 

og en

MUSIKKBLOGG 


Jeg har dilla på Kylie Jenner for tiden.
Selv om det var JEG som brukte blå parykk på
festival først. Adresseavisa er mitt vitne. Og alle
andre som var på den festivalen ca. 

4 kommentarer:

  1. Veldig fin anmeldelse. Jeg må skamfullt innrømme at jeg bare har lest én bok av Saabye Christensen, nemlig "Herman". For 13 år siden. Senere har jeg lest et par av novellene hans som har stått på trykk her og der, ellers har jeg egentlig ikke gjort noe forsøk på å lese hans bøker, uten at jeg kan forklare hvorfor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.

      Rart vi to som leser så mye har bare lest en bok av ham, han har jo gitt ut så utrolig mye og er så kjent.

      Slett
  2. Shit! For en bra omtale! Jeg leste boka da jeg var på din alder og husker at jeg likte den - men alt annet ved boka er glemt. Jeg fikk lyst til å lese den på nytt nå :)
    Jeg har de samme gode minnefølelsene for Sneglene og Blodets bånd. Håper du blir like engasjert av de to bøkene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-D

      Dritkult at du har lest Sneglene og Blodets bånd; og går god for disse.

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE