mandag 23. november 2015

Diktet kan jeg bli barista på en dag av Audun Mortensen



jeg kjøper et barnesete til sykkelen min bare for å se hvordan det ser ut 
etter at setet er montert, blir jeg stående og betrakte sykkelen i 3 minutt min med et nøytralt ansiktsuttrykk 
det ser så merkelig ut 
noe som 'ikke stemmer' 
jeg sykler litt rundt i byen for å observere hvordan folk reagerer 
føler at jeg får mer oppmerksomhet enn før  
det er vel positivt, tenker jeg  
føler jeg fniser litt mer enn før 
det er vel ikke 'helt sunt', tenker jeg  
fniser litt  
vanskelig å sykle og registrere reaksjoner samtidig 
føler at jeg må sykle mer 'moralsk' pga barnesetet 
bør muligens kjøpe sykkelhjelm også 
bruker solbriller for at ingen skal se hvem/hva jeg kikker på 
føler meg 'relativt sexy' når jeg sykler med barnesetet, tror jeg 
håper noen tror jeg er en ensom alenepappa 
at jeg har mye 'på hjertet' og at jeg er 'flink til å lytte' 
at jeg ikke er utelukkende positiv til one-night stands, men ikke negativ heller 
legger merke til at ei jente snur seg mot venninna si og peker i min retning 
jeg forsøker å tyde kroppsspråket og artikuleringene hennes samtidig som jeg må konsentrere meg om å sykle 'moralsk' og 'sexy' og unngå å fnise 
d-a-m-n-s-e-p-å-h-a-n-d-e-r-p-å-s-y-k-k-e-l-e-n 
fniser litt 
vurderer å skifte navn til noe mer 'eksotisk' 
pele, diego, zinedine etc 
føler meg svett etter å ha syklet rundt i byen  
blir nødt til å bruke parfyme for å 'kamuflere' svettelukten, tenker jeg 
føler meg mer ensom med barnesetet, tenker jeg  
på tide å gi opp, tenker jeg  
blir plutselig veldig sentimental  
sykler hjem igjen 
føler meg mer ensom enn noensinne  
jeg får en kvinne med barnevogn til å ta et bilde av meg med sykkelen min og barnesetet før jeg bryter sammen 
forsøker å selge barnesetet på ebay  
legger inn et bud på en vannpipe 


Fra side 70 i boken alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det av Audun Mortensen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama