torsdag 17. mars 2016

FALON AV ANNIKEN HAGA - FORTSATT SPENNENDE OG GOD




Bildekilde: Bokelskere.no

Forfatter Anniken Haga sendte meg en e-post og spurte om jeg ville lese og skrive om hennes nye ungdomssbok som legges ut til salg i bokhandeler og nettbutikker den 18 mars. Jeg takket raskt ja og hun sendte den til meg med posten. Jeg mottok, leste og skrev om den første boken i serien i fjor; og den likte jeg kjempe godt. Selve serien heter Elemendragene og handler om en annen verden fylt med magi, drager og opprør i en tid satt i middelalderen. Hver boktittel er navnet på en drage som må letes opp og vekkes . . .







«Hva er det som skjer med meg?» hvisket hun ut i vinden.
«Først så vokser du, lille egg», sa Aerith. Saga hadde ikke ment at hun skulle høre det, men stemmen hennes var velkommen. «Agathe hjalp deg med det, men disse følelsene du har nå er ikke bare dine. Vi drager er bundet til deg, og det kan være at du har adoptert noe av våre personligheter.»


Fra side 190 i Falon av Anniken Haga



Jeg hadde gledet meg til å lese fortsettelsen etter å ha lest den første. Jeg er ikke kjent for å lese barne og ungdomslitteratur, men noen ganger føles det helt riktig. Og om boken er bra - ja da har det ikke noe å si hvilken sjanger eller aldersgruppe det er skrevet for. Jeg gledet meg altså til fortsettelsen og bok to i serien innfridde. Det er planlagt fem bøker i serien. I bok en i Elementdragene endte det med at Saga og Bryan fant en drage som het Areith. I bok to er ungdommene tilbake på gården til faren til Brian. Saga, vår hovedperson, hjelper til på gården og holdes skjult der. Stadig besøkes de av Stjernene: det er soldater som arbeider for de med makten i landet - de onde magikerne. Stjernene leter etter Saga med det røde håret. Magikerne har bestemt at alle med rødt hår skal fanges for de er hekser. Men Bryan og faren hjelper stadig Saga ved å holde henne skjult. Magikerne styrer landet med streng hånd. De har hørt rykter om en drage som flyr over himmelen og de er redde folket skal begynne å gjøre opprør mot urettferdigheten de styrer landet med. Brian og Saga er bare barn, men de er modige og ansvarsbevisste. Jeg har hele tiden full tro på dem selv om de ikke alltid tror på seg selv. Jeg heier på dem! Saga og Brian skilles tidlig i boken. Hvordan vil de klare seg uten hverandre og på hver sin reise med hver sin oppgave? Heldigvis får de hjelp fra uventede hold. Fortsetter de slik, kanskje de klarer å redde landet . . .  Men før de kan skape et opprør og vinne over Magikerne er det flere drager som må vekkes. Saga har blitt en tenåring. I tillegg til ukjente følelser og ukontrollerbare hormoner er det noe annet som river og sliter i henne. Magi. I store mengder. I noen kapitler tar forfatteren opp emner som pubertet og menstruasjon. Det kunne blitt kleint, men det gikk bra uten å bli for ekkelt.  



Anniken skriver godt! Men boken hadde virkelig trengt en språkvask. Historien er jo så bra og spennende at jeg synes virkelig boken hadde fortjent ordentlig redigering og vask. Det er en del rare setninger og skrivefeil som lett kunne blitt bearbeidet. På baksiden av denne boken har de sitert meg og skrevet: 

".... Anniken Haga har en stor fremtid som forfatter. Jeg klarer nesten ikke å vente på fortsettelsen på serien." 

Det er jo ikke det jeg skrev! Jeg skrev: 

"Jeg har på følelsen at Anniken Haga har en stor fremtid som forfatter i Norge og vil gi ut mange bra ungdomsbøker om hun ønsker det. Denne romanen synes jeg er overraskende bra! Jeg forventet ingenting og ble kjempe fornøyd med hva jeg fikk. Jeg klarer nesten ikke å vente på fortsettelsen på serien."



Som sagt fortjener denne boken en bedre språkvask og kanskje litt mer tid. Det føles litt som hastverk av og til uten at det trekker historien noe spesielt ned for det om. Ellers må jeg si at omslaget på den første boken er lekker! Gammeldags og nydelig! I bok to ser omslaget ut som det er laget på en datamaskin mens den første omslaget i bok ser ut som det er tegnet for hånd som er langt mer å foretrekke. Når alt det er sagt avslutter jeg med å si jeg gleder meg på fortsettelsen! Det er planlagt fem bøker i serien. Bøkene har en Facebook-side. 



Falon av Anniken Haga 
Bok to i serien Elementdragene
Liv Forlag 2016 
ISBN: 978 82 8330 080 2
199 Sider 
Innbundet
Kilde: Tilsendt lesereksemplar 
Norge 
Ungdomsbok 
Fantasi 
Bok 2 i en serie



Jeg fikk lov å låne bilder fra Instagrammen til Anniken Haga. Her er et bilde med et kjæledyr. Hun har
flere rotter!

Slik ser forfatteren ut uten solbriller. 


TULLA! Det var et bilde av hunden hennes. På bildet her er Anniken Haga hun til høyre. 



2 kommentarer:

  1. Så bra du gleder deg til fortsettelsen denne gangen også. Da er det håp om at jeg også blir fornøyd ;-) Gleder meg til å lese de to bøkene, en eller annen gang i løpet av året :-P

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du koser deg med dem like mye som meg. Jeg tar med bok 2 imorgen kveld når vi treffes :-)

      Slett

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE