lørdag 9. juli 2016

DIKTET (03:16) AV NILS-ØIVIND HAAGENSEN




det er egentlig en ganske fin tur 
...  
 
hvis stjernene er ute, hvis det er fullmåne 
... 
 
det kan være stort og åpent og fint 
... 
det er en fin tur hvis det ikke er noen andre ute  
... 
det er en fin tur hvis ingen følger etter meg 
... 
det er en fin tur hvis ikke en eller flere menn følger etter meg 
....  
det er en fin tur hvis ikke en eller flere menn følger etter meg og voldtar meg  
... 
det er en fin tur hvis jeg ikke må skynde meg fordi jeg er redd 
... 
det er egentlig en ganske fin tur hvis jeg ikke må løpe de siste tusen meterne fordi jeg er livredd 
... 
og kjenne hjertet smuldre og slå som ved jordskjelv  
... 
og gå opp trappene mens beina smaker aluminium  
... 
når du er så redd som jenter kan bli på vei hjem, midt på natta, så kan du smake musklene i beina dine, smake hele innsiden av kroppen 
... 
og somle med nøklene på feil side av døra  
...  
og somle med låsen på innsiden 
... 
og sitte på sofakroken og stryke på deg selv, stryke kjolen og armene og håret på plass og tenke at det var ingenting, at du er trygg, at han sover der inne og alt er trygt 
... 
det er også fint, egentlig 
... 
at du ligger her inne og alt er trygt 
... 
at du ligger her inne som om her inne er en annen planet hvor en eller flere menn ute seint på natta for å voldta jenter ikke fins 
... 
og du har pysj på deg kjenner jeg når jeg ligger inntil deg  
... 
og du er varm og åpner munnen din og sier med varm stemme at jeg er kald, det må være kaldt ute og det er det  
... 
og det kan være ganske fint å gå hjem når det er kaldt og klart ute 
...  
hvis stjernene og månen  
... 
og du er så varm  
... 
og det føles som om varmen din er et kor, som et stort kirkekor i røde kjoler, nei hvite, nei, røde og hvite  
... 
og hele meg må smile når de synger 
... 
og smaken forsvinner  
... 
og jeg smelter som noe som smelter 
... 
kyss meg med den varme stemmen  
... 
kyss meg med koret  
...  
kom oppå meg og kyss meg  
... 
kom inn i meg 
... 
og kom 


Fra side 175 i God morgen og god natt av Nils-Øivind Haagensen. 


Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama