torsdag 14. juli 2016

DJEVELENS GIFTERING AV VIDAR SUNDSTØL - MOTTATT GRATIS LESEREKSEMPLAR







«Memento mori,» mumlet Max og tenkte på Knut.
«Husk at du skal dø,» oversatte Julia Bergmann.


Fra side 40 



Djelvelens giftering fant jeg i postkassen i fjor. Den ble sendt meg av Juritzen Forlag som et gratis lesereksemplar. Utgaven er i myk innbinding og ikke korrekturlest. Dette er min første bok av Vidar Sundstøl. Dette er en krim og er første bok i en ny serie, tror jeg da, det vil tiden vise om det kommer flere bøker med privat detektiv Max Fjellanger. 



Fortiden har innhentet privatdetektiv Max. Han er født norsk men har bodd i Florida største delen av livet sitt. Nå har han blitt enkemann. Max drar til Norge for å delta i sin gamle kollega og venns begravelse. Som ung jobbet han og vennen Knut som politi. Men Knut sluttet etter en kort tid da han tråkket en mistenkelig politisjef på tærne. Max har aldri glemt konflikten, det har vært som en skygge av vondt som har forfulgt ham hele livet – helt til Florida – og aldri forsvunnet. I papirene står det at hans gamle venn tok selvmord. Det tror ikke Max på. Sammen med en eksentrisk bibliotekar som elsker å lese krim på fritiden prøver han å finne svar på flere uløste forsvinninger som har hendt i bygda de siste tredve årene; alle på sankthans. Tidlig i etterforskningen opplever både han og Trine å få advarsler og trusler. Og noen forfølger dem. Men hvem? Noen vil ikke at Max og Trine skal finne sannheten. Sentralt står Nikuls statuen i stavkirken Eidsborg. Spennende!



Det var som å tråkke gjennom gulvet, og falle ned i en mørk kjeller, tenkte Tirill. I et hus hvor det ikke skulle finnes noen kjeller.


Fra side 242.  



Jeg synes begynnelsen begynte litt rart, litt sånn midt i en eldre historie jeg aldri har hørt noe om før nå. Det tok seg opp etter hundre sider og er spennende og interessant. Jeg la meg opp noen tanker om hvordan det ville ende og hvem som står bak. Det var ikke lett å forutsi hvordan slutten ville bli og jeg hadde litt rett, men ikke helt på alt. Det har litt med at jeg hadde vanskelig for å holde styr på alle navnene – men det er typisk meg – dårlig på navn men god på ansikt. Når en leser krimbøker er ikke akkurat det en fordel. Jeg burde ha skrevet ned navnene underveis! Når skal jeg lære! Jeg VET jo det alltid lønner seg når en leser krim. Jeg synes språket er fint. Boka leste jeg ut på bare tre dager; noe som er ganske uvanlig for meg, jeg bruker vanligvis minst en uke på en bok. 



Djevelens giftering av Vidar Sundstøl
Juritzen Forlag as 2015
ISBN 978-82-8205-841-4
315 Sider
Norge
Krim
Kilde: Mottatt gratis lesereksemplar






Jeg har også en 


OG EN 








3 kommentarer:

  1. "Memento mori" ja... Det ble brukt i Engelsfors som jeg leste for ikke så lenge siden. Morsomt med sånn tilfeldighet :-) Denne høres nok interessant ut til at jeg må sjekke den ut ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult! Det ER veldig gøy med slike tilfeldigheter :-D Herlig, da skal du få ta over min. Er ikke helt ferdig med å sitere noen sitat, blir nok ikke ferdig til du kommer til meg i dag. Så du skal få den senere. Men vet jo det ikke er noen hast :-)

      Slett

Trivsel!

Høsten kommer sent i Alabama