lørdag 3. september 2016

TENK SOM EN HUND AV LINN H. JANSEN - BLI EN BEDRE HUNDEEIER




Bildekilde: Bokelskere.no



Det er ikke uvanlig at dere som er foreldre lurer på hvilken hunderase som er mest barnevennlig. Alle hunderaser, og hunder, er i utgangspunktet vennlige. Det du heller må spørre deg selv om er: Hvor hundevennlige er mine barn? 
En grunnregel til alle familier som får seg hund:
Beskytter du hunden mot barna, beskytter du barna mot hunden.


Fra side 69.



Jeg ble tipset av hunde- eier og entusiast Tone med mye fartstid, hunder og kurs om å lese alt jeg kommer over av hund. Jeg skulle være umettelig. «Les, les les!» sa hun. Nå leser jeg ikke bare fagbøker og annen sakprosa om hund på fritiden min, og dette har jeg dårlig samvittighet for, men jeg leser mer og jeg er langt fra ferdig. Ferdig blir jeg aldri. Jeg skal prøve å ha hundelitteratur inn på leselistene mine så mye som jeg klarer. Faglitteratur er jeg ikke best på å lese, jeg synes det er vanskelig å sitte i ro lenge om gangen (noen som kjenner seg igjen?) og begynner å kjede meg raskt. Så blir noen få sider om gangen, som regel. Men denne boken om hund av Linn H. Jansen leste jeg ut på en dag, fordelt på to leseøkter. Den er ikke så lang med sine 216 sider og den er lett skrevet med mange, mange bilder; noen sider er det bare bilder! Så i praksis er denne boken ganske mange sider mindre enn 200.
Tenk som en hund kom ut i år (2016). Jeg hadde ikke hørt om den før jeg så den til utstilling i en hylle på biblioteket. Spontant tok jeg den med meg hjem. Når du ser på fremsiden (bildet øverst) og tittel var boka ikke lett å overse eller glemme. Fantastiske begge to.



Jeg har en hund som har lett for å bli skremt (skvetten). Da overreagerer han gjerne med å bjeffe på ukjente folk, sykler, mopeder og andre hunder. Heldigvis er hunden ikke så stor så det går greit å holde ham igjen med båndet. Men jeg ønsker han skal ha det bra; at han skal være mer trygg på seg selv og ikke minst sine omgivelser. Nå er han bra sosialisert, det er ikke som om han har bodd i en kjeller hele livet frem til nå, det er ikke første gang han møter et joggende menneske. Han liksom bare er sånn – skvetten av seg, litt sint, men bak hissigheten (bjeffingen) er han egentlig redd og usikker. Det er det han prøver å si. Derfor leser jeg om hund. Også er det gøy også da. Det meste av det jeg leste i denne boka var ikke ukjent; jeg kjedet meg allikevel aldri og fagstoff må repeteres. På baksiden står det:



Her kan en lese om det som er verdt å vite om hundehold, uavhengig av hunderase. Dessuten er det fortalt på en forståelig og lettfattelig måte som vil fenge både barn og voksne.



Dette kan jeg nå som boken er lest bekrefte at stemmer. Spesielt den store mengden søte og fine bilder av hund som er i boka er nok tatt med spesielt med tanke for barn og ungdommer; da blir det morsommere å lese. Det er interessant å lese at hund er 80 % ulv. Jeg har sikkert lest det før men hadde glemt det. Boka er skrevet i et lett språk. Det er aldri en side uten bilder. Det er stort sett skrevet fra hundens synsvinkel, dette er lurt: det vekker sympati og forståelse. Slik som dette fra side 32:



For å være en god flokkleder er det noen ting du må forstå om meg. Jeg trenger en leder, ikke en sjef. Mange mennesker tror at de må dominere over hunden for at den skal gjøre som du vil. Ja, du skal være den dominerende, den som bestemmer. Men, dominans handler ikke om makt – det handler om tillit.



Jeg synes Tenk som en hund er bra. Leseropplevelsen var kjempe fin. Jeg lærte kanskje ikke så veldig mye nytt da boken ikke går noe i dybden, men den er en god innføring i det å ha hund fra den er valp. Og selv om jeg ikke lærte så mye nytt så må jeg som sagt repetere hundestoff. Får aldri nok. Jeg avslutter med å si jeg skulle ønske katter i Norge ble tatt like godt vare på som hunder flest. Jeg har arbeidet frivillig i Dyrebeskyttelsen i flere år, og jeg har vært fosterhjem for dem. Jeg har både sett, lest og følt på kroppen hvor dårlig stilt katten er i Norge. Om hunden din blir borte etterlyser du den grundig - så klart. Om katten din ikke har kommet hjem på en måned eller to får du deg ny, uten å etterlyse mer enn å spørre en nabo om de kanskje har sett den? Det er en skam! Jeg vil katter skal bli tatt like seriøse som hunder! Listen under her er skrevet av fra denne boken og tankene mine gikk straks til katt: Hva om de som får seg katt hadde satt samme krav og oppfølging som en gjør til oppdretter av en hund? Det skal jo i grunnen bare mangle! Noe å tenke på! Fra side 76 (slik skulle det vært for ALLE katter også, ikke bare rasekatt!):



  • Stamtavle – er en oversikt over slekten min
  • Lukt i fra valpekassen – en fille som mammaen min har ligget på. Lukten av mammaen min er god å ha når alt annet er nytt for meg.
  • Attest fra dyrlegen
  • Vaksinasjonskort
  • Mat og rutiner for mat.
  • Kjøpskontrakt og forsikring
  • Informasjon om rasen
  • Noen oppdrettere velger å gi valpene en mikrochip bak øret før levering. Denne chipen inneholder informasjon om hvem som eier den. 

Dersom oppdretteren ikke kan eller vil svare på spørsmål omkring noen av disse tingene, bør du velge en annen oppdretter.



Tenk som en hund – bli en bedre hundeeier av Linn H. Jansen
Jæren Forlag, 2016
ISBN 978-82-93351-25-2
Bokkilde: lånt på biblioteket
216 Sider
Norge
Faglitteratur



Et gammelt bilde av oss. 



Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE