fredag 16. desember 2016

ADVENTSKALENDER TO TUSEN OG SEKSTEN #16




vi snakker om dumme spørsmål  

vet du hvem  
Toshihiko Seko er? 
(sier Haruki) 
han har løpt maraton i OL 
og trener det japanske  
løpelandslaget 
og jeg intervjua ham en gang 
like etter at han la opp 
hender det, spurte jeg  
at en løper av ditt kaliber 
ikke har lyst til å trene? 
gruer seg til å løpe? 
heller vil sitte stille og  
slappe av? 
Seko så på meg en god stund 
så sa han: det skjer 
hver dag  

vet du hvem  
Lukas Moodysson er? 
(sier jeg)  
har du lest bøkene hans? 
jeg intervjua ham en gang
i forkant av en utgivelse 
vi snakka om Gud og verden og  
alt som skjer og  
hva det gjør med oss og  
så mye vi tenker og  
så lite vi gjør og  
så dumme vi er og  
jeg spurte om han heller  
hvis han kunne velge  
ville levd et vanskeligere liv  
så vanskelig at det ble enkelt  
at det ikke var annet å tenke på 
enn å tigge og  
flykte og  
skaffe seg mat  
han svarte: 
et vanskeligere liv?  
nei  
 
en gang  
spurte jeg kona 
(sier Haruki) 
om hun trodde  
som jeg gjorde  
at serveringjenta 
vi spiste middag ute  
gikk uten bh  
jeg mente ikke noe med det så klart 
 jeg hadde ikke lyst på henne  
jeg bare syntes det var litt 
upassende  

en gang  
på ferie med hun som  
var jenta mi den gang  
(sier jeg)  
sykla ei anna jente forbi oss  
prikk lik henne  
men med veldig store bryster  
så du?  
(sa jeg)  
var ikke det deg  
med muger? 

men jeg forsøker jo  
å svare også   
i livet mitt i alle fall 
jeg får masse spørsmål hele tida  
og svarer som om jeg ikke har gjort  
noe annet  
men når jeg skriver  
er jeg et spørsmålstegn  
jeg ser på noe  
som jeg vet godt hva er  
og tenker: hva er det der?  

vet du hva 
jeg liker best av alt?  
(sier Haruki?)  
å ligge  
i pysjen  
i senga  
ved siden av kona mi  
og hun spør  
som hun ofte gjør  
sover du?  
noen ganger  
er jeg våken nok til å svare 
neida, hva er det  
mens andre ganger  
har jeg allerede sovnet  
borte  
og jeg forestiller meg  
at hun ser og ser på  
den sovende kroppen min  
og venter på svar

det kan  
jeg tenke på  
hele dagen 


Diktet vi snakker om dumme spørsmål på side 46 i Haruki og jeg av Nils-Øivind Haagensen.



Jeg har også en 


OG EN 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Trivsel!

SAMLESNING: PIRANESI AV SUSANNA CLARKE